Praktisk info

Sygdom

Vi modtager ikke syge børn i børnehaven. Vær opmærksom på, at syge børn smitter andre børn og voksne. Ifølge Sundhedsstyrelsen er hovedreglen, at syge børn ikke må møde i institution, og at et barn med en smitsom sygdom først må modtages, når det ikke længere smitter. Børn bør også holdes hjemme, hvis de er uoplagte, slappe og virker syge. Her ses på barnets almene tilstand.

Skulle jeres barn blive syg eller komme til skade i børnehaven, kontakter vi jer hurtigst muligt for at aftale nærmere, hvad der skal ske.

 

Hygiejne

Vi har fokus på håndhygiejne, hvor vi alle vasker og spritter hænder flere gange om dagen og gør vores bedste for at hygiejnen er i top.

 

Praktisk info

 

Aflevering

Børnene skal afleveres i børnehaven – dvs. have sagt farvel til deres forældre – ude ved lågen senest kl. 9.15, så vi kan gå i gang med dagens pædagogiske arbejde og de planlagte aktiviteter i huset.

Hvis jeres barn bliver afleveret senere, så aftal dette nærmere med personalet. I kan også give os besked om det på sms.

 

Afhentning

Når børnene bliver afhentet, sker det også ved lågen. Hvis I ikke kan se os ude foran børnehaven, ring da på ringeklokken ved siden af lågen.

Hver fredag henter forældrene børnene inde ved garderoben, så man kan tage de ting med hjem, man skal bruge derhjemme. Den sidste fredag i måneden rydder forældrene børnenes garderobeplads, så den er tom, da der skal gøres ekstra rent. Det man ikke ønsker at tage med hjem, kan man lægge i de dertil indrettede kasser.

Ønsker I at hente jeres barn inden frugt, skal barnet være hentet inden kl. 13.50. Hvis jeres barn afhentes af andre end jer selv, bedes I aftale dette med personalet på forhånd.

 

Garderobe

Børnene har hver deres faste plads i garderoben, og det er vigtigt, at der altid er tøj og sko på garderobepladsen, som passer til årstiden: Regntøj, flyverdragt, termotøj, varme trøjer, gummistøvler, osv. Vi har fået sponseret muleposer fra REMA 1000, som anvendes til børnenes udendørstøj.

Børnenes skiftetøj lægges i stofposen på badeværelset. Forældrene bedes jævnligt tjekke, at der er det tøj, der skal være i posen, og at tøjet stadig passer barnet.

 

Praktisk info

 

Fysiske omgivelser

Vi starter og slutter dagen udendørs, hvor vi har en stor legeplads med masser af plads og forskelligt terræn, der udfordrer børnene motorisk.

Vi er primært udenfor det meste af dagen, men børnene har naturligvis altid mulighed for at gå indenfor, hvor vi har flere forskellige tematiserede legerum, de kan vælge at lege i. Temarummene er indrettet således, at børnene nemt kan finde på forskellige aktiviteter og lege. Visualiseringen i rummene gør det muligt for børnene at aflæse den forventede adfærd samt de forskellige legemuligheder i hvert rum. Alle rummene giver muligheder for uforstyrret leg, og al legetøjet er placeret i børnehøjde.

 

Måltider

Vi har små køleskabe til opbevaring af børnenes mad og frugt, så vi ser derfor helst, at børnene har “normal størrelse” madkasser med navn på. Hvis børnene har figenstænger, ostehaps og lignende med i madkassen, skal disse være åbnet hjemmefra, så de er lige til at gå til. Dette er med til at gøre børnene selvhjulpne, og det skaber samtidig ro omkring spisesituationerne. Børnene medbringer selv drikkedunke, som er fyldt op med vand hjemmefra og bliver fyldt op igen i børnehaven efter behov.

Vi indtager dagens måltider på faste tidspunkter:

 

  • Pausemad
    Børnene spiser en pausemad om formiddagen. Det skal være en mad (brød eller bolle, helst en klapsammenmad), der ikke fedter, og som er pakket i madpapir eller en lille boks, så det er nemt at gå til for børnene. Herved behøver børnene ikke at rydde op efterfølgende, og de kan komme hurtigt tilbage til deres lege og aktiviteter.
  • Frokost
    Børnene spiser frokost mellem kl. 11.20 og 12.00. Vi henstiller til, at børnene ikke afhentes under frokosten.
  • Frugt
    Børnene spiser frugt mellem kl. 13.50 og 14.30. Ligesom ved frokosten henstiller vi til, at børnene ikke afhentes, mens de spiser frugt.

 

For madpakker på udflugter, se afsnittet om “Udflugter og idræt” umiddelbart herunder.

 

 

Praktisk info

 

Udflugter og idræt

Vi har rygsække til alle børnene, som de bruger, når vi skal afsted til idræt.

Børnene fordeles på to hold, som tager bussen ned til Taastrup Idrætshaller for at dyrke pædagogisk idræt hhv. om onsdagen og om torsdagen. Når hallen er lukket i sommerferien, laver vi fælles idræt hjemme i børnehaven én gang om ugen. På intranettet (se længere nede) kan man se, hvilket hold ens barn er på.

Alle børn har derfor én ugentlig dag, hvor rygsækken pakkes med deres drikkedunk, en turmadpakke og et par gymnastiksko. Gymnastikskoene må meget gerne blive liggende i garderoben, så børnene ikke skal tage dem hjem og tilbage til børnehaven hver uge.

Når vi er til pædagogisk idræt i Taastrup Idrætshaller, skal børnene have en “turmadpakke” med, der indeholder mad, som er nem at spise, og som ikke fedter. Et par klapsammenmadder og lidt gnavegrønt er bedst og nemmest for barnet at håndtere, og det giver hurtig energi. Efter idræt har vi ikke så lang tid at spise i, så energien er det vigtigste.

Sørg for, at jeres barn har noget praktisk tøj på, som er nemt at bevæge sig i, når holdet skal til idræt.

Forældrene aftaler individuelt med personalet, hvornår deres barn skal begynde at komme med til pædagogisk idræt.

 

Eftermiddagsaktiviteter

Eftermiddagene bliver brugt på en masse aktiviteter på tværs af hele børnegruppen. Mange af børnene nyder at lege sanglege, læse bøger, lege med LEGO, lave forhindringsbaner og lege på legepladsen.

 

Fødselsdage

Vi fejrer fælles månedsfødselsdag for alle fødselsdagsbørn i den pågældende måned den sidste fredag i måneden.

Vi bager boller med fødselsdagsbørnene, som selv medbringer tilbehør til bollerne – f.eks. agurkestave, gulerodsstave, figenstænger, rosinpakker, ostehaps eller pølser til grillen. I aftaler med personalet, hvem der medbringer hvad.

Bollerne spises til frokost, så når vi holder månedsfødselsdage, skal børnene ikke have pausemad og madpakker med men kun deres frugt.

Børnehaven har ikke noget at gøre med private fødselsdage. Indbydelser til disse skal derfor afleveres privat.

 

Praktisk info

 

Intranet

Vores intranet hedder IntraNyt, og det bliver opdateret dagligt. Vi forventer, at man som forældre holder sig orienteret og opdateret på, hvad ens barn skal lave i børnehaven hver dag. Derfor er det vigtigt, at man logger ind på børnehavens intranet dagligt via menupunktet IntraNyt øverst på hjemmesiden.

Her skriver vi dagbogsopslag og lægger gallerier op med billeder fra dagens aktiviteter, og vi lægger events ind i kalenderen, ligesom der vil være nyheder og information om, hvilke ting børnene skal have med i børnehave for at være forberedt til dagens aktiviteter. Som bonus får man også ad denne vej masser af viden om sit barns børnehaveliv.

Forældrene bliver oprettet som brugere, når deres barn starter i børnehaven, og vi sender information om deres brugernavn og kode på mail, så de kan logge ind og følge med i deres børns dagligdag i børnehaven. Vi opfordrer til, at man selv ændrer sin kode ved første login.

Vi opfordrer desuden til, at børnene står på legelisten på intranettet, så man kan komme i kontakt med hinanden i forhold til legeaftaler eller lignende.

 

Øvrigt

Eventuelle ændringer i forhold til senere afleveringstidspunkt eller andet, der afviger fra ovenstående information, kan naturligvis aftales med personalet. Dog beder vi om, at man respekterer og følger den “normale hverdag” i børnehaven i så stort omfang, det er muligt, så børnene får en tryg og ensartet struktur i deres hverdag.

Har I spørgsmål om ovenstående eller om andre ting, der ikke er nævnt her, er I naturligvis altid velkomne til at tage en snak med os.